”Konstgräs – man blir inte så sugen på att flytta hem”
Rekordmånga allsvenska matcher på konstgräs Landslagsspelarna till attack: ’Tycker det är skit’
Kommunerna påverkar svensk fotbolls utveckling.
Resultatet: Rekordmånga konstgräsmatcher i allsvenskan.
– Det är skit! Man blir inte så sugen på att flytta hem, säger Marcus Berg till Sportbladet.
Den 23 mars samlas det svenska fotbollsetablissemanget på Scandic InfraCity i Upplands Väsby. Det är upptaktsträff inför säsongen 2015, abstinensen ska stillas,allsvenskan ska kicka i gång.
Marcus Rosenberg – regerande mästare och seriens störste stjärna – är förste spelare upp på scen. Och det dröjer bara någon minut innan han går till attack – mot konstgräs.
– Jag tycker fortfarande att det är förjävligt, säger han.
Debatten om konstgräs har pågått i många år, samtidigt är den nu mer aktuell än någonsin.
Säsongen 2015 använder åtta av allsvenskans 15 arenor konstgräs som underlag. För första gången någonsin kommer det spelas fler konstgräsmatcher – 129 stycken – än natugräsmatcher i svensk fotbolls högsta serie.
– Katastrof! Riktig fotboll spelas på naturgräs. Det gör man ute i Europa så varför skulle inte vi göra det?, undrar Marcus Rosenberg.
”Alla avskyr det”
Det rekordstora antalet konstgräsmatcher i allsvenskan är resultatet av en trend som pågått i över tio års tid. Och Sportbladets granskning visar att kommunerna haft en stor påverkan i utvecklingen.
I samtliga åtta fall där konstgräs används som underlag har kommunerna varit drivande i beslutet, och i vissa fall till och med gått emot klubbens vilja.
Nu uttrycker flera svenska landslagsspelare stor oro.
– Jag tycker det är skit, säger Panathinaikos-anfallaren Marcus Berg.
Han fortsätter:
– Jag utesluter inte en flytt hem till allsvenskan, men just nu känns det väldigt långt borta i och med allt konstgräs. Man blir inte så sugen direkt…
Jimmy Durmaz, Olympiakos, håller med:
– Så fort konstgräs kommer på tal utomlands så säger alla att de avskyr det. Det är absolut inget som lockar spelare att komma till Sverige, säger han.
”En annan typ av spelare”
Anledningen till att kommunerna föredrar konstgräs framför naturgräs är för att de på så vis kan öka antalet nyttjandetimmar och i förlängningen tjäna mer pengar. Flera kommuner som Sportbladet varit i kontakt med påpekar också att konstgräset är under ständig utveckling.
Förbundskapten Erik Hamrén menar att de olika underlagen formar skilda spelartyper.
– Vi får se på längre sikt men det blir kanske en lite annan typ av spelare. Om du tittar förr så hade vi väldigt gott om duktiga mittbackar, om jag uttrycker mig så. Min företrädare hade tre, fyra mittbackar ibland på olika positioner på planen både som ytterbackar och mittfältare och hade samtidigt mittbackar. Nu har vi haft en period då vi haft lite färre mittbackar att välja på och jag tror att det är sådana bitar.
– Men det positiva med konstgräs är att du kan träna på det året om, säger Hamrén.
Sverige är heller inte ensamt om att använda konstgräs. Även i Norge spelas nära hälften av matcherna på det icke-traditionella underlaget. I Danmark, Finland och Island, däremot, domineras ligorna fortfarande av natur- gräs.
– Jag fattar ju att det inte är så ekonomiskt lönsamt att behöva rulla ut nya mattor stup i kvarten, men samtidigt… det borde gå att ha fler naturgräsplaner i Sverige, säger Malmö FF-målvakten Robin Olsen.
”Måste slita något enormt”
Förre AIK:aren Pierre Bengtsson – nu i tyska Mainz – höjer bara på ögonbrynen när han får höra att åtta av 15 arenor använder konstgräs.
– Oj… Det är ju helt otroligt. Det måste vara väldigt jobbigt för alla allsvenska spelare att byta underlag vecka ut och vecka in. Det måste slita något enormt på kroppen, säger han.
Blåvitt jagar vidare – efter sponsor X
Skulle varit klart till allsvenska premiären: "I hamn under våren"
GÖTEBORG. IFK Göteborgs jakt fortsätter – nu efter sponsor X, företaget som ska fylla tomrummet efter Prioritet Finans.
Klubbledningens förhoppning att hinna klart till allsvenska premiären uppfylls inte.
– Vi resonerar med ett par företag – men vi har även ett annat koncept som vi diskuterar, säger klubbdirektören Martin Kurzwelly.
Under en stor del av våren riktades de fotbollsintresserade och specifikt IFK Göteborgssupportrarnas intresse mot sportchefen Mats Grens jakt efter en central mittfältare som fick benämningen Mr X.
Det slutade med att IFK Göteborg och Gren i stället värvade mittbacken Thomas Rogne.
Jakten på sponsor X
Men nu pågår en annat Blåvitt sökande, den efter sponsor X sedan IFK Göteborg i januari valt att inte skriva ett nytt avtal med Prioritet Finans.
Inkassoföretaget lassade tidigare in sju miljoner kronor årligen i IFK Göteborg som föreningens så kallade stjärnsponsor.
PF erbjöd, enligt Sportbladets uppgifter, en fast del om cirka fyra miljoner kronor i ett nytt avtal och en stor rörlig del påverkad av de sportsliga resultaten.
I samband med brytningen och även relativt nyligen uppgav klubbdirektören Martin Kurzwelly i intervjuer att man hoppades ha klart med ny stjärnsponsor till den allsvenska premiären.
Så blir det inte.
"Det är ingen panik"
– Vi löser det inte innan allsvenska premiären, men under våren tror jag att vi kommer i hamn. Det är ingen panik, tvärtom får vi oerhört mycket positiv respons över att vi har en så vacker matchtröja nu. Men vi har en ekonomi som vi måste ta hänsyn till, säger Kurzwelly till Sportbladet.
Hur går jakten?
– Jag och vi har kontakt med ett par företag som kan bli aktuella där vi resonerar om nivåer och innehåll. Men vi har även några idéer själva som är väldigt strategiskt betydelsefulla och som vi överväger om vi ska lansera redan nu. Vi diskuterar just nu var vi ska landa.
Det är ett alternativt koncept till en huvudsponsor av klassiskt format på matchtröjan?
– Ja, det stämmer. Vi har några alternativ med en annan slags metodik och pedagogik som vi jämför med en klassisk partner, en ren tröjsponsor. Det viktiga är att det blir rätt för föreningen IFK Göteborg. Bedömningen mellan de olika alternativen påverkas av hur diskussionerna går med olika företag de närmaste veckorna, säger Kurzwelly.
Backade 10,4 miljoner kronor
För någon månad sedan avslöjade Sportbladet att IFK Göteborg skulle redovisa ett rejält minus för 2014, ett resultat som landade på en förlust på 10,4 miljoner kronor.
Många månader utan huvudsponsor borde innebära miljoner kronor i uteblivna intäkter?
– Det beror på hur vi landar det här. Det behöver inte betyda det bortfallet. Det kan finnas andra möjligheter.
Snacket kring er har handlat om att ni hoppats på klassiska Göteborgsföretag som SKF och eller Volvo Personvagnar skulle kliva in i ett större samarbete med IFK Göteborg. Stämmer det?
– Det finns andra klassiska företag inom Göteborg som finns med i diskussionerna. Volvo har en annan strategi och de kan vi räkna bort i det här läget. Vi vill gärna samla en stor del av Göteborgs näringsliv för att få det här lyftet där hela Göteborg satsar på ett lag i allsvenskan som kommer ut i Europa.
Är din bedömning, oavsett koncept, att ni kan få in samma summor som tidigare när ni hade Prioritet Finans som sponsor?
– Det kanske inte blir som tidigare år, men vi tror att vi kan få in den inkomst som vi har budgeterat med. Man måste komma ihåg att det fanns en skillnad mellan vad Prioritet Finans erbjöd i ett nytt avtal jämfört med vad de betalade tidigare år. Därför hade det inte blivit den affärsmässiga uppgörelsen som vi hade hoppats på.
Hur länge kommer ni spela med en relativt ren matchtröja?
– Det troliga är att det kommer vara så i några omgångar. Just nu har en fantastisk vacker tröja.
Överväger ni ett alternativ där tröjan fortsätter att vara ren?
– Det har inte varit aktuellt i några av diskussionerna än.
Slutligen, hur aktuellt är det för IFK Göteborg att spela matcher på Ullevi i år?
– Om det är ett sådant publiktryck från våra egna och gästande supportrar att en biljettförsäljning skulle närma sig 30 000 åskådare så spelar vi på stora Ullevi.
– Vi har ett bra samarbete med Got Event och vi har möjlighet att spela på den arenan om vi känner att vi kan fylla den ordentligt. Dessutom diskuterar vi med Got Event om det går att ha tillfälliga läktare närmare planen, utmed kortsidorna, till en rimlig kostnad, säger Martin Kurzwelly.
Nenhum comentário:
Postar um comentário